Kamila o komunikácii cez dizajn: 3D dizajnu a UX/UI

Kamila je dizajnérka pôsobiaca v Bratislave. Prvý krát sme spolupracovali v septembri, pred otvorením našeho PAKTA STUDIO Workshop & Store na animácií, ktorá slúžila ako pozvánka. Po nociach sme si posielali návrhy. Ráno sme mali vždy aspoň niekoľko animácií, ktoré nám poposielala. Riešili sme to po večeroch, lebo cez deň Kamila pracuje v start-upe a popri tom ešte študuje vizuálnu komunikáciu.

Kamila working on a design

Práve takáto diverzita jej vyhovuje. V start-upe bola pôvodne prijatá ako 3D dizajnérka, z ktorej ale vyšla práca na obsahu pre ich stránku. Následne sa náhodou ocitla pri práci v UX (user experience - ako užívateľ s produktom pracuje) A UI (user interaction - ako užívateľ produkt vníma) a zrazu robila skoro všetko.

,,Nebaví ma monotónna práca, potrebujem mať rôznorodé projekty, preto mi práca v start-upe vyhovuje - tam je vždy niečo nové. Vyhovuje mi ale aj to, že si viem po práci sadnúť a robiť na iných projektoch, ktoré majú bližšie ku grafickému dizajnu tak ako ho chcem robiť ja. Bavia ma zaujímavé a experimentálne vizuály, ale vo svojej vlastnej práci sa snažím nedávať prednosť experimentálnemu pred funkčným.’’
A preto ťa baví UX a UI?

Komunikovať informácie len v dizajnérskych kruhoch a dizajnérskym jazykom nie je pre mňa výzva. V UX a UI je najdôležitejší užívateľ, plus má nejaké zaužívané pravidlá a práve to je celkom zaujímavé. Celá tá psychológia súvisiaca so správaním sa užívateľa. Tam si nemôžem úplne uletieť a vymyslieť si experimentálny vizuál, pretože pre užívateľa nebude zrozumiteľný a nesplní svoj účel.

Takže to obmedzenie ti pomáha.

Do určitej miery áno, limituje ma to, ale beriem to hlavne ako výzvu. A mne osobne vyhovuje to zameranie sa na funkciu. Pre mňa je najvyšší ideál keď je vizuál a funkcia v rovnováhe a harmónii.

Nemáš nutkanie nejako vizuálne vyzývať ľudí? Lebo aj len bežný užívateľ je stále viac a viac vizuálne gramotný - je v tom v UX a UI nejaký priestor toho užívateľa nejako vizuálne edukovať?


Nutkanie by aj bolo, ale v konečnom dôsledku záleží od projektu. Sú veci, pri ktorých si to zrovna nemôžeš dovoliť a radšej siahneš po overených riešeniach. Ty tých užívateľov esenciálne vzdelávaš, napríklad v tom, ako používať tvoj produkt, stránku, aplikáciu a plus máš užívateľovi toto používanie uľahčiť.

Čo je podľa teba ideálny UX UI dizajn?

Užívateľ sa na niečo pozrie, vie čo má robiť a kam ho to dostane. Respektíve nemusí vôbec rozmýšľať nad samotným dizajnom, a nevznikajú „vizuálne“ nedorozumenia.

V čom by sa mal dizajnér neustále zlepšovať?

Asi najdôležitejší je celkový prehľad, byť rozhľadený nielen vo svojom odbore, vedieť, čo sa okolo deje, kriticky uvažovať, nezabúdať na to, kto bude najčastejšie v kontakte s dizajnom, a určite sa snažiť v práci zodpovedne pristupovať k životnému prostrediu...myslím, že toto by mala byť veľká téma v kruhoch dizajnu všeobecne.

Zodpovedný prístup ku životnému prostrediu v rámci dizajnu je obrovská téma, ktorej sa treba venovať. To chápem teraz viac ako nikdy pred tým a tiež si uvedomujem, že moja škola mi síce dala priestor na vývoj ako dizajnérovi, ale k tejto téme som sa dostala až po piatich rokoch a to je strašne neskoro. Ekologická zodpovednosť by nemala byť nadstavba, alebo separátny odbor, ale mala by byť automaticky integrovaná aj v rámci samotného procesu navrhovania.

Znamená to pristupovať ku dizajnu skôr interdisciplinárne?

Znamená to pristupovať ku dizajnu skôr interdisciplinárne?
Ja si myslím, že sa ani nedá inak pristupovať k dizajnu, lebo v konečnom dôsledku, ak to teda správne chápem, nikdy sa nestretneš s projektom, ktorý nebude zasahovať do iných sfér. Napríklad pri tlačovinách musíš vedieť aspoň zhruba techniky, ktorými sa tlačí, musíš vybrať správny materiál, na ktorý tlačiť. Nejde o to vedieť všetko, ale vedieť spolupracovať s ľuďmi a vedieť aspoň niečo málo o rôznych veciach, aby projekt získal tú hĺbku a detail.

Z môjho pohľadu, ako z pohľadu remeselníka ale je tvoja práca veľmi nehmotná. Môže byť síce interdisciplinárna, ale nezasahuje veľmi do materiálneho sveta. Nechýba ti práca s materiálom?

Strašne rada pracujem s materiálom, preto sa mi páčia tlačoviny, ale napriek tomu sa nesnažím za každú cenu využívať materiál. Pokiaľ to nie je nevyhnutné pre projekt, tak ho tam netlačím. Určite mi chýba práca s materiálom, preto si z času na čas robím linoryt alebo fotím na analóg, niekedy je fajn robiť niečo iné než klikať a kresliť na tablete.

Na čom teraz pracuješ?

Čiste náhodou na jednej animácií. Po tom, ako sme spolu pracovali na tej vašej animácii, tak som si zase asi po trištvrte roku našla k nej cestu a znovu ma začala baviť.

 

Kamilu a jej prácu môžete sledovať na Instagrame: @kml_vls

Nakupovať